onsdag 21 december 2011

Alla dessa dignande julbord

Jultid, julfrid, julhelg, juldag, jullov, julledig, julbord. Det är gott om jul. Julbordet jag minns mest från i år är det i Kristianopel. I lilla Gästis, med plats för si så där ca 50 personer. Stillsam julmusik, trånga dörrhål, inbjudande gammaldags inredning, lågt i taket, inte så dignande julbord med 20 sorters sill eller 17 sorters kött, men få sorter och lagom och framförallt: väldigt vällagat, fint upplagt, fräscht och välsmakande. Kort sagt: perfekt. Och i kombination med interiören och atmosfären var hela arrangemanget väldigt smakfullt enligt min mening. En helhetsupplevelse som dröjer sig kvar i mitt sinne.

Trevliga människor som bjöd på det allra bästa i matväg, trivsamma människor i det sällskap jag var där tillsammans med. Lågmälda samtal om ditt och datt, med smilande och skratt. Och som avslutning: god ris á la malta med saftsås, choklad, godis, kaffe och knäck. Kan det bli bättre?

På vägen hem missade vi de älgarna som stod precis vid vägkanten med bakarna vända mot oss. Tack för det. På tal om julbord och skinka och allt. Den ena grisen frågade sin griskompis: tror du på ett liv efter jul?

Jag känner mig glad för alla dessa julbord (lite synd om grisarna kanske, vilkas tro kom på skam).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar