lördag 25 februari 2012

Städning är skönt. Eller: allt har sin tid.

Igår infann sig en stor inspiration på jobbet då jag tog mig an de högar och papper med minnesanteckningar, utskrivna mail, kom-ihåg-ark, post-it-lappar som belamrat mitt skrivbord sen april förra året då kaoset tog sin början. Plötsligt upptäckte jag bordsskivan som fanns under alla dessa papper, ett vackert bord i ek tror jag. Och en annan upptäckt gjorde jag också: jag kunde – efter genomläsning – riva itu ca 85 % av alla papper och sammanställa ett fåtal restpunkter som alla dessa papper handlade om. Jag kände mig så nöjd och jag fick överblick på hela livet kändes det som.

Och idag upprepades städningsupplevelsen, nämligen på hemmaplan. Ett antal veckor med hantverkare som gör om och utökar ytan på vårt badrum har härjat fritt inne i huset, under huset och i garaget. Idag var dagen för städning – inte för att bygget är färdigt – men har gått in i en mer ”uppbygglig” fas som – hoppas jag – inte generar så mycket skräp och damm och små tussar av isolering och söndertrampade gipsbitar. Sopning, omorganisation, sortering, körning till soptippen och biltvätt med efterföljande dammsugning efter skräpkörandet – så här efteråt känner jag mig hur nöjd som helst. Jag toppade sen med dammsugning inne i huset som grädde på moset. Hushållsnära tjänster kallas det.

Vad skönt det är med städning. Allt har sin tid. Att ställa till kaos har sin tid, att ställa allt till rätta har sin tid.

Förresten, det där med att allt har sin tid vill jag nog återkomma till på denna plats. Det finns mycket att säga om det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar