torsdag 23 februari 2012

Vårkänslor

Idag drabbade mig våren. Och värmen.
Den kom och rocken knäpptes upp
och dragkedjan drogs ner.
Värmen i ett gott samtal över en god maträtt,
värmen vid solväggen på torget.

Värmen i mötet med människor
som tänker och skrattar
som behöver ensamhet precis som jag ibland,
eget livsutrymme, egna tankar, egen reflektion.

Värmen som sprider sig från människa till människa.
Via en blick, ett ord, en gest, en min.
Värmen när någon tar mig i armen och bjuder mig till sitt bord
eller värmen när någon frågar hur min mamma har det.

Värmen när någon uppmuntrar när sången är sjungen
eller seminariet är slut och talandet är över.
Värmen i ett sms med önskan om en skön och solig dag.
Värmen när någon öppnar sig och berättar något ärligt och rakt.

Värmen i att få leva och möta andras glädje, tro, tvivel, frågor,
omtanke, humor och allvar. Det är verkligt liv.

Och jag får uppleva allt detta. Det är stort och rikt.

Idag drabbade mig våren. Och värmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar