måndag 9 juli 2012

En solig söndag (när jag skrev detta)

Barnet tjuter av förtjusning när motorbåten sätter fart och gummiringen som dras efter båten hoppar och svänger med väldig fart. Det är sommar i skärgården. Likt vita duvor syns seglen mot horisonten och just i detta ögonblick lägger en blåvit segelbåt ut från hamnen och sätter sitt första segel. Vinden tar tag i seglet omedelbart och båten får upp fart inom några sekunder. Vilken kraft i dagens sydliga vind, 13 m/sekund.

Vågorna kluckar mot båtens skrov och jag är på väg hem. Tog en runda med båten idag för att chansen fanns. Idag. Imorgon vet jag inte hur vädret ser ut. Det gäller att passa på. Fånga möjligheterna och tillfällena när de ges. Ringa ett omtankens telefonsamtal, skicka ett vänskapligt sms, tänka de goda och välsignande tankarna så länge tid och möjlighet finns. Morgondagen vet jag inget om. Idag lever vi och idag har vi möjligheterna.

Tack för den här dagen som jag fick. Imorgon är en annan dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar