lördag 29 september 2012

Sköna, tomma lördag

Så skönt med ingenting inplanerat för denna dag. Bara gå upp vid 7.30 efter skön vila, blöta ansikte och hår, skriva lite utan några större funderingar, bara ta emot dagen som den kommer emot mig. Koka lite gröt. Bre några goda mackor. Säga ”god morgon, frukosten är klar”, äta och dricka i lugn och ro. Borsta tänderna. Dra på sig jobbarkläderna och ta en vända med gräsklipparen och vattenslangen och attackera smutsen på bilen med hink, bilschampo och tvättsvamp. Kanske t.o.m. dammsuga den en smula så att den ren kan möta höststormarna. Lite senare städning (läs: skakning av mattor och dammsugning) inomhus.

Ett vackert ord en lördag är: fika. Ännu ett skönt ord en lördag och helg som denna: biopremiär (denna helg filmerna Palme och Hypnotisören). Kanske blir det till att åka in till stan för att avnjuta (?) någon av dem, i alla fall se någon av dem. Någonstans innerst inne hoppas man ju att de är så spännande att man inte njuter av dem, men väl reagerar med känslor av olidlig spänning.

Konstigt, förra lördagen vaknade jag i Prag, och idag i Blekinge i Sverige. Hit och dit, fram och tillbaka. Förra helgen känns som evigheter sen. Veckorna är fyllda med så mycket och så många möten med människor och tankar, så tiden bara flyger fram likt en stressig svala ovanför vattenytan. Hit och dit. Upp och ner, fram och tillbaka.
I gamla stan i Prag. Han bara satt där - i luften!

En god vän rekommenderade en bok till mig som jag umgås med på bussen in till jobbet varje morgon. Den heter Platser för vårt liv. Den boken har något av livslång kvalité över sig. Den handlar om geografiska och fysiska rum, men också om inre rum, både fysiska och i tanke och tillstånd. Om vårt oupphörliga sökande efter Platser för vårt liv, där vi kan vara – mitt i vardagen. Dessa platser har olika namn för oss alla. Men kännetecknande för platserna och tillstånden vi längtar till är där vi känner oss trygga, där vi känner oss omslutna, där vi känner oss älskade. Det skulle inte förvåna mig om jag ägnar några timmar åt den bokens innehåll för min egen del, men även att dela det med dig kära läsare.

Jag önskar dig en skön lördag, en Plats för ditt liv, med trygghet och ro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar