lördag 8 september 2012

Våga Vägra

Orkar inte vara docksöt
längre hela tiden?
Friheten börjar med att man vägrar”. (skriver Nina Bouraoui, marockansk författare, som rör vid det djupt mänskliga i boken Enstöring).

Visst är det så, det har vi nog alla erfarenhet av. Om man vill lösgöra sig från någon form av förtryck och komma ut i frihet, så inleds detta med en känsla av och övertygelse om att ”jag bara vägrar acceptera detta”, ”jag vill inte längre”, ”jag tänker inte tillåta att någon trampar på mig längre”, ”jag tänker tuffa till mig”, ”jag vill inte stillasittande ta emot och svälja”. Det är början på frihet, enligt Nina Bouraoui. Jag vill fundera vidare på det.

Jag läste på en reklamaffisch: ”bli huvudperson i ditt eget liv”. Det kanske är dags att börja vägra mer. Våga göra det, bli tydligare, inte bara ta emot – säg ifrån.

Du och jag är i gott sällskap: läs biografierna om Ingvar Kamprad, Dag Hammarsköld i Vägmärken, Furst Myskin i Dostojevskijs Idioten, Leif GW Persson i Gustavs grabb, Åsa Lindeborg i Mig äger ingen, Jesus inför fariséerna i Bibeln, Raoul Wallenberg, P O Enqvist i Ett annat liv och många, många andra.

Våga vägra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar