lördag 27 april 2013

Hemmakväll

Någon skickade ett vykort till mig för många år sen där det stod tryckt: “det viktigaste är inte var du bor, utan att du är hemma på insidan”.  Det är många år sen jag fick det vykortet, men orden har följt mig. Om man inte känner sig hemma på insidan, spelar det ingen roll var du än bor, hur flott eller enkelt du än bor, du kommer ändå känna rastlösheten, utanförskapet, och känslan av att vilja vara någon annanstans. Har du känt det någon gång? 

Du känner kanske så just nu? Omvänt kan man säga att om man känner sig hemma på insidan, då kan man bo enkelt eller flott, men ändå känna att man är "rätt" ändå. "Det spelar ingen roll hur du har det, allt beror på hur du tar det" var orden på en tavla jag såg en gång. Bilden som fanns intill texten föreställde en luffare som satt i ett dike vid en grusväg, han hade trasiga skor och en lumpäten hatt på huvudet. Med ett grässtrå i. Han log. Det verkade som om han var hemma på insidan.

Jag önskar dig detta idag - att få känna så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar