måndag 8 juli 2013

8 juli

En liten ängel var nyss vid min sida. Elin är 10 dagar gammal. En liten människa med öppna ögon, sprattlande och söker med munnen efter matkällan. Ett oskrivet ark. En människa i vardande. Just nu är frågor som: vem är hon lik, vilka drag har hon, vilken kommer ögonfärgen att bli? de stora frågorna.. De andra frågorna kommer sen: vad ska hon bli när hon blir stor? Vem är hon? Vilka egenskaper har hon? Vad vill hon? Ja, ni vet själva.

Hon låg här nyss på sin pappas bröstkorg och tittade på mig och sen förbi mig med sin ögon som ännu inte kan fixera riktigt. Hon trampade otåligt och började leta med munnen, men pappa kunde tyvärr inte bistå med något som kunde mätta magen. Det blev att knalla ner till sovrummet där mamma finns. Och sen blev det tyst igen.

Kvar sitter jag här med tangenterna och tittar ut på en klarblå himmel, gröna blad på träd och buskar och en jasmin i full blomning. Livet är härligt. Nu dags för lite gröt och mackor (Näsby grova, en favorit). Och kaffe. Jag anar att båten kommer att luftas idag och badbyxorna kommer vara på plats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar