söndag 21 juli 2013

Årets dag på havet

En tradition som återkommer en dag varje sommar är min kompis´ Stefans och min dag ute på havet. Vi packar vår kappsäck med engångsgrillen, kött att grilla, potatissallad, grönsaker, mazariner, kall dryck, muffins och kaffe. Förstås hänger badbyxor och badlakan också med i packningen. Kl. 9.30 åkte vi från hemmabryggan då havet låg i stort sett som en spegel och väntade på oss.

Från 15 grader i vattnet nådde vi in till sköna vikar med 19,8 grader istället och - enligt kompisen - helt ok badtemperatur. Och jag som de senaste dagar badat i just 15-16 grader kallt vatten, tyckte att dagens värme i vattnet var helt suveränt. Små, lätta moln över våra huvuden och framför allt: solen som värmde oss. Karlskrona skärgård inbjuder verkligen till härliga naturupplevelser. När vi åkte in i Nättrabyån blev vi ifattåkna av skärgådsbåten Axel (som syns på bilden).

När vi hade grillat köttet på Högholmen och ätit oss mätta, började jag småsjunga: “Små lätta moln, ser jag på min himmel, min himmel som är blå....” och Stefan började sjunga med. Vi skrattade och hade det allmänt väldigt skönt och avkopplande. Inga bekymmer. Inga orosmoln på himlen. Vi åkte runt i skärgården och in ibland Karlskronas småöar som staden är byggd på: Trossö, Långö, Saltö, Pantarholmen, Hästö, Vämö, Ekholmen, Björkholmen, Dragsö, Stumholmen, Verkö, Ringö m.fl. En spännande idé som Karl XI fick en gång i världen, år 1680; att bygga en stad på öar ytterst i skärgården.

Det är skatter som ligger väldigt nära: havet, skogen, himlen, vänskapen, sången, poesin och det är en stor förmån att få uppleva detta så enkelt och naturligt. Årets dag på havet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar