fredag 10 oktober 2014

Årets vinnare av årets Nobelpris i litteratur är Patrick Modiano

Svenska Akademiens motivering lyder:
"För den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld".

Ett helt otippat val av pristagare denna gång. Igen. Men tydligen är han en stor ande och en litterär gigant. Och detta var inte känt av mängder av bokhandlare och bibliotekspersonal runt om i landet om jag får tro på nyhetssändningarna från den 9 oktober. Inte heller av mig. Och det kan väl tyckas - för många - lite märkligt att en, för  en majoritet av bokälskare, helt okänd romanförfattare vinner detta prestigefyllda pris. Så tänkte jag samma eftermiddag då jag hört om denne författare för första gången.

Tankarna dröjde sig dock kvar i detta och nu har tankarna fått en chans att förändras. De har mognat och gått i en oväntad riktning. Det kan vara med denne författare som med så mycket annat här i livet, nämligen att det okända kan visa sig vara något väldigt spännande och överraskande. Som att upptäcka en vit fläck på kartan, eller få upp ögonen för att det finns ett outforskat universum där någonstans utanför min egen lilla sfär. Jag får anledning - som någon de intervjuade i Aktuellt sa - att läsa honom. Gå in i hans värld. Och se om våra världar krockar eller kan mötas. Tänk om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar