tisdag 4 november 2014

Många världar är det

Författaren Patrik Lundberg skriver
också om detta ämne.
När jag är ute och åker i landet och när jag i veckorna far runt och befinner mig på en mängd olika platser, tillsammans med en mängd olika människor i en mängd olika sammanhang, kan det ibland komma över mig att jag befinner mig i olika världar, kanske t.o.m inom ett och samma dygn. På ett vis känns det då lite overkligt, men samtidigt tänker jag att det inte är möjligt att känna på något annat sätt. Det viktiga i sammanhanget är jag känner mig hemma i de olika världarna. Att jag känner mig trygg, att det som är orsaken till vistelsen är meningsfull och ger god eftersmak. Då gör det ingenting att det jag lever som i flera världar. Problemet är om någon av världarna känns främmande, om jag känner mig som "an englishman in New York" mot min vilja, mot min känsla, mot min övertygelse, mot min person - då blir det besvärligt och i längden ohållbart.

Det intressanta är att de olika världarna är populerade med olika människor och det är dessa som gör att de olika världarna får olika nyanser, vikt, mening, orsak, och som även är den avgörande faktorn om jag vill leva kvar i den ena eller den andra världen. Ibland finns det orsak att lämna en av dem. "Att överge något för att upptäcka eller uppleva något annat" som författaren Peo Enquist skriver i sin bok Ett annat liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar