torsdag 24 december 2015

Hjul, Jula eller jul?


Denna bild togs igår när jag skulle uträtta ett ärende på Biltema efter jobbets slut. Jag upptäckte att intill Biltema och de andra stora butikerna i området, fanns ett inhägnat område som var utmärkt som historisk plats. Ett gravfält i Vedeby från tiden ca 600-1200 e.Kr. Jag gick in på Biltema och uträttade mitt ärende, köpte en lussekatt med kaffe i butiken, gick sedan ut och över gatan in på den historiskt intressanta marken och inhägnaden. Där finns ett 80-tal stora stenar uppställda som gravmonument, ett antal domarringar tydligt stensatta. Jag visste inte om detta ställe, har aldrig reflekterat över att det finns där. Alldeles bredvid kommersen och de snabba svängningarnas mötesplats. Stora, kommersiella butiker, med väldigt snurr på affärerna: Biltema, Jula, Ö och B, någon sorts djuraffär och sportbutik. De finns där tillsammans med den snabba trafiken på E22 alldeles intill. Och utanför dessa olika trendkänsliga företeelser finns vikingagravarna alldeles nära, och ovanför oss den tidlösa månen, vilken syns tydligt ovanför trädtopparna. Inom mig formades bilden av en stark kontrast mellan det tidsbundna och trendkänsliga och snabbt föränderliga, med det tidlösa, det upphöjda, det icke trendberoende, det fasta i tillvaron. 

Och bara för att dessa tankar kom till mig just nu, triggas jag igång en del av just orsaken till att vi firar denna dag, den 24 december, och denna högtid. Trots kommersen kring julen och julfirandet, finns det inslag och bakgrundsorsaker som är helt och komplett tidlösa, tidsoberoende, trendlösa, icke populistiska, eviga, oföränderliga: händelser som förändrade hela historien och våra liv och livsvillkor: Gud blev människa, han blev en av oss. Det ändras inte p.g.a kommersen eller den alltid snabba och förbidånande trafiken. Det stämmer till stor glädje idag; att det finns eviga värden.


GOD JUL till alla!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar