onsdag 17 februari 2016

Snigelfart och snigelhus


Denna morgon ser jag en stund på bilden som föreställer en snigel som har huset med sig. Bilden andas långsamhet, trygghet. ljus och någon sorts tillit. Jag vaknade i morse och när jag gjorde mig i ordning, ramlade tankar och känslor över  mig inför en myckenhet av aktiviteter och engagemang. Det mesta självpåtaget. En del tillhör jobbet. Jag var oförmögen att ställa diagnos om det är för mycket eller inte. Det beror på många faktorer. När tankarna rusade omkring, innan kroppen och själen i morgondvalan hunnit ifatt varandra, fastnade min blick och min djupast liggande känsla, på bilden som föreställer snigeln. Och känslan dröjer sig kvar även nu. Ljuset, känselspröten, den transparenta kroppen, det randiga och runda huset på ryggen, den korta sträckan snigeln tillryggalägger på en timme, den skrovliga ytan, de svarta och grå partierna i bilden, och morgondaggen som fortfarande inte hunnit torka bort - allt sammantaget inger mig en känsla av lugn och frid och förtröstan. Det är så här livet är och kan få vara: ljus och mörker, lite morgondagg, genomskinlighet, känselspröten utfällda, på väg framåt; och: huset, hemvisten, tryggheten är med hela tiden. När som helst kan den lilla oansenliga snigeln välja bort larmet runt omkring och dra sig tillbaka in i sitt hus. Att komma till sig själv. Finna sin trygghet. Bo i lugnet. Befinna sig hemma - hela tiden.

Tack du lilla snigel - du är ingen mördarsnigel; nej, du uppmuntrar till liv och trygghet! Tack för vad du ger mig denna dag. Din existens innebär hopp och ro och känslan av att komma hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar