onsdag 6 juli 2016

Att vara en kulturyttring

De som sysslar med ord, texter, bilder, musik, sång, hantverk av något slag, folkdans och mycket annat, sysslar med olika former av kultur.

På Wikipedia kan vi läsa:
Kultur kommer från latinets cultura som betyder ungefär 'bearbetning', 'odling' och 'bildning' och i sin tur härstammar från colo 'odla'. Begreppet har fått en väldigt vid betydelse och avser i vid bemärkelse all mänsklig aktivitet. Kultur har dock främst två betydelser: andlig (konstnärlig) odling eller socialt överförda levnadsmönster. Inom kulturgeografi används den bredare betydelsen som all mänsklig aktivitet. Den ursprungliga betydelsen 'odling' förekommer i till exempel bakteriekultur.

Kultur kan definieras som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna. Kultur refererar ofta till en universell mänsklig kapacitet för att klassificera och kommunicera erfarenheter materiellt och symboliskt. Den höga kulturella förmågan har länge betraktats som en definierande egenskap hos människan.

Ibland ägnar jag mig åt att uppleva kultur och utöva kultur i den lite mer snäva definitionen som jag angav i början av artikeln. Det innebär att jag är en del av en kultur. Och allt runtomkring mig är också en del av kulturen. Kanske du också, kära läsare, är en kulturutövare eller kulturätare. Ibland känner jag mig som en kulturrövare, när jag inte vill följa konventionerna, utan utöva kulturen på mitt eget sätt. Då kanske andra anser mig vara en kulturrövare. Kanske ägnar du dig åt - liksom jag - att utöva kultur i olika former och med skiftande innehåll. Grundordet från latin, cultura, innebär ’bearbetning', 'odling' och 'bildning', och det är med stor sannolikhet ord och verkligheter som vi alla mer eller mindre önskar hänge oss åt. Om inte annat, för att livet ska vara meningsfullt och ha ett eller flera mervärden, för oss själva likväl som för andra.

Det är lite roligt att tänka på, senast i helgen när vårt band On the Road spelade i Brunnsparken i Ronneby på lördagen och själv framträdde jag ensam i en av kyrkorna i Karlskrona på söndagskvällen, att människor efteråt kommer och tackar för det man har gett dem genom sången, musiken, bilderna och orden som förmedlats. Man kan säga att man är en kulturyttring. Och när människorna runt omkring talar om kulturen, dvs. yttrar sig, är de också kulturyttringar. Bearbetning, odling, bildning - fina ord och verkligheter.

Tänk att få vara en kulturyttring!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar