fredag 22 juli 2016

Heta ord (8). Enkelhet.

Att kliva ur sängen en vacker sommarmorgon, i all enkelhet, att möta ett litet barn som sätter sig och leker med ett plasttåg, att gå ut och hämta tidningen som en morgontrött tidningsutdelare vid fyra-tiden lagt i min brevlåda, att sätta sig ner och få skriva några rader den första semesterdagen i all enkelhet - vilket sker just nu - det är skönt. Enkelheten fortsätter med stilla betraktande av en pilfinksfamilj som går utanför på gräsmattan och pickar. Det ser så harmoniskt ut med mamman, pappan och de små fågelungarna på rad ibland, på led ibland. Ungarna ser lite oborstade och yra ut. Det är frid och ro. Solen tar sig allt högre och skuggorna kortas en liten bit i taget. Enkelheten idag fortsätter med havregrynsgröt i sällskap med en treåring som aldrig annars äter havregrynsgröt med lingon, men idag går det bra. Hon äter med god aptit vid min sida. Min gröt smakar utmärkt. Havregrynsgröt är oslagbart och milt för magen. Det känns verkligen rätt att möta dagen med havregrynsgröt i magen. Och nu kanhända en kopp kaffe eller två? Ett enkelt val.

Enkelhet är ett vägval. Att inte göra allting så komplicerat. Maten, mötet med människor, att möta dagen med tacksamhet och glädje och öppenhet, kläderna, det yttre med utseende och frisyr. Jag är den jag är. Jag duger. Och treåringen vid min sida duger. Hon är ett litet underverk. Hon hämtar några platsleksaker som hon kommer och visar för mig, innan hon slår sig ner på stolen intill min. Att få ta emot dagen i all enkelhet som den kommer. Som strandskatan som jag fotograferade en morgon på väg till jobbet. Så röd, så svart, så vit. Och med lång näbb. Enkel. Se bilden nedan.

Enkelheten får gärna fortsätta att vara närvarande - hela denna dag. Jag andas ut all stress, alla krav, och andas in friden och ron i enkelheten. Kom just att tänka på en annan fågel. Den heter Enkelbeckasin. Vilket härligt namn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar