fredag 28 oktober 2016

Lite om någonting eller något om ingenting

Kl. 7.03.

En dag har grytt. Nja, grytt och grytt, det är oerhört lågt i tak idag. Fint duggregn som nästan osynligt faller oupphörligen från lågt liggande molntäcke. Gryningsljuset lyser med sin frånvaro, det är mörkt, nästan svart. Men i bussen är det ljust och varmt, jag omsluts av det. Ljuset och värmen. Omkring mig sitter andra bussåkare. Bussadicts, som jag. Bussbrukare. Eller kanske bara bussåkare. Inte busåkare. Bussbrukare. Brukare av kollektiva transportmedel. Yes!

Vi stannar, vi kör igen. Några regnvåta - snarare regnblöta - resenärer äntrar bussen, med reflexväst, ryggsäck, paraply och vattenkammade frisyrer. De sätter sig som vanligt nästan längst bak. I bussen alltså. En enslig gymnasieelev som brukar kliva på bussen vid ett ställe namngivet till Gnistan, uteblir idag. Kanhända har han sovmorgon (förmodligen, officiellt eller inofficiellt, han är nog inte uppe och spelar rundpingis med lillebror), och det klingar som ljuv musik. Sovmorgon. Hur funkar sådant? Jag vaknar ju alltid kvart över fem, och klockan börjar låta vid kvart i sex. Varför måste jag ideligen - oavsett när jag än lägger mig på kvällen - vakna en halvtimme före klockan? Undrar hur många - eller rättare sagt: hur få - gånger jag vaknat av en väckarklocka? Minns inte. Jag är inget sovgeni. Tyvärr. Jag är en dålig Morfei dräng.

Om jag fördenskull är en vaken person? Vet inte. Inte mer vaken än de flesta andra. Tror jag. Möjligen icke utsövd. Och det är väl ingen bra benämning på en människa. "Rune, 52, icke utsövd". Det låter inget vidare. Vem är Rune förresten?

Idag skingrar sig inte mörkret och regnandet. Det håller i sig. Märkligt uttryck: det håller i sig. Vadå? Kan något hålla i sig? Hålla i sig själv, eller hålla i sig självt?  Kan något hålla i sig själv? Att Någon kan hålla i sig själv, har jag lättare att köpa! Vadå "köpa", är det handel jag sysslar med plötsligt? Med kronor och ören? Bitcoins? Dollar eller pund eller Euro? Man "köpslår" med sig själv, ibland. Det är nog att göra eller säga något och vara beredd på att det kan kosta något. Kan det vara det uttrycket betyder? Och varför skriver jag om detta? Ingen aning? Det kanske är detta som i sin mest förvirrade form kallas för Brainstorming. Vad vet jag? Icke utsövd. Det visar sig väl på något sätt. Någon sa att "tankarna är som pingpongbollar inne i huvudet". Och alla som sett eller upplevt en pingismatch anar hur det kan vara... Tänk dig dessutom att det finns flera bollar i omlopp vid ett och samma bord, då är det rörigt värre. Äpplet, J.O och all världens pingisspelande kineser: släng er i väggen! Matcherna blir helt oförutsägbara. Fullständigt och alltid. Bettingföretagen gnuggar händerna i vild förtjusning. Ingen match med tio pingisbollar på bordet och i luften under en och samma match, går att förutsäga! Men en liten detalj: hur gör man med poängräkningen? För att inte tala om svaret på frågan: vem har serven? Det blir anarki light, insvept i lite svettdoft och gnisslande gympadojor mot mattan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar