torsdag 1 december 2016

Att lysa

Idag vill jag vara en reflex, som en hängande, dinglande eller fast reflex på en jacka eller en reflexstolpe på en mörk väg. Känner att jag inte har så mycket egen lyskraft, men jag vill återspegla ljuset från någon annan. Hoppas jag kan det. Jag vill det i alla fall.

Eller vara en oljelampa, som brinner och lyser på grund av sitt innehåll. Lampan är beroende av att vara fylld. Något som fylls på utifrån. När glöden, elden möter detta innehåll, börjar den lysa, börjar värma.

En glödlampa lyser också, och det beror på den kraft som kommer till den genom sladden. En kraft utifrån.

Att reflektera ljuset från bilar eller lampor.
Att brinna på grund av sitt oljeinnehåll.
Att lysa tack vare kraften som kommer utifrån.
Ljuset kommer sen inifrån och ut.
Till glädje och hjälp till andra.

Låt det bli så denna dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar