söndag 26 mars 2017

Vaknade idag och njuter

Vaknade av någon outgrundlig anledning idag. Förmodligen för att jag hade sovit färdigt. Jag öppnade ena ögat och möttes av mycket ljus utifrån, ena örat öppnades också för yttre intryck och jag hörde yra fåglar kvittra och swisha förbi. Tänk hur lång tid de har kunnat swisha, och för oss människor är det en ganska ung företeelse! Märkligt. Vi ligger ohjälpligt efter.

Sommartiden är här. Klockornas visare flyttades framåt en timme inatt. När klockan slog 2.00 blev den istället 3.00. Allt är förändrat, ändå är allt sig likt. Lite mörkare på morgonen och lite ljusare på kvällen. Ungefär så. Marskatterna jamar och fjärilarna sveper förbi, myrorna arbetar frenetiskt och vattnet i hav och sjöar värms upp. Jag tror våren är här. Ett vårtecken så gott som något är också bytet av däck på bilen, från vinter- till sommardäck. Skönt.

Det påstås att gräset börjat växa, när det är minst +7 grader dygnet runt. Det verkar stämma. Kretsloppet är i full gång. Jag kan inget göra för att förändra detta skeende. Och vill det inte heller. Varför ändra på ett vinnande koncept? Det är faktiskt så att jag njuter av tanken på och känslan av att livet återvänder och helheten återställs igen.

Livsnjutare - det är ett vackert ord. Det kan vi och det får vi vara. Andas in luften och dofterna, andas ut oron och de jobbiga frågorna, och njuta av livet denna dag. Denna sommartidsdag. En del klagar över ändringen av tiden, jag ser ingen anledning till det. Varför klaga när jag inte behöver göra det? Blåmesen klagar inte. Den lever och andas och swishar. So do I.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar