torsdag 27 juli 2017

Skuldens gudar

Ett samtal  mellan den gamle juristen Legal och hans yngre kollega Haller, i Michael Connellys bok Skuldens gudar, där Haller inleder:

Vanligtvis hade jag bett honom att inte kalla mig det (Mickey Mouse). Men jag lät honom göra det så att jag kunde gå.
”Vad är det?”
”Din pappa kallade alltid jurymedlemmarna för ’skuldens gudar’. Minns du det?”
”Ja. För att de har makten över skuld och oskuld. Vad vill du säga med det, Legal?”
”Jag menar bara att det finns så många där ute som dömer oss för vad vi än tar oss för i livet. Det finns tillräckligt många skuldgudar. Du behöver inte ansluta dig till dem.”
Jag nickade men kunde inte låta bli att svara.
”Sandy Patterson och hennes dotter Katie.”
Legal såg förvirrad ut. Han kände inte igen namnen. Jag skulle naturligtvis aldrig glömma dem.
”Mamman och dottern som Gallagher dödade. De är mina skuldgudar.”
---------------
Och jag undrar, kära läsare, vilka är dina skuldgudar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar