lördag 24 mars 2018

Lite från ovan

Lite från ovan. En märklig händelse inträffade igår, vid 7.35 på morgonen. Jag sökte på Youtube på just dessa ord: Lite från ovan (i ett försök att hitta en låt på nätet), och som en av de översta träffarna på Youtube ser jag rubriken: Södertälje lite från ovan och klickar på den länken. Gissa om min förvåning när jag plötsligt befinner mig på en - för mig - mycket välkänd plats. Exakt rätt plats för att vara noggrann. Torekällberget i Södertälje, precis bredvid den stora väderkvarnen på denna kulturplats, med gamla byggnader och lite djur och parker och gångstråk. Södertäljes svar på Stockholms Skansen.

Det är nämligen så att jag tog en bild på min lilla mamma för ett tiotal år sedan på exakt denna plats, hon sitter på bilden just på den parkbänk där Youtube-filmen inleds (se bilden nedan). Och jag tittade senast igår på denna bild av henne, den sitter i ram på mitt rum hemma. En av de där bilderna som finns kvar i mitt sinne, från tiden innan sjukdomen drabbade henne. Bilden representerar något väldigt fint och viktigt för mig. Precis på denna plats, med parkbänken där hon sitter på bilden, och med Södertälje i bakgrunden, exakt där börjar filmen på Youtube. Efter en liten stund lyfter filmkameran (jag förmodar att det är en drönare som lyfter, med kameran monterad under sig) och susar ut över stupet och flyger ut över stadens centrala delar. En märklig känsla att se denna plats; och sedan se alla gator och hus som breder ut sig inom loppet av några minuter inför min häpna åsyn. Denna morgonupplevelse blev som en hälsning från min mamma.

Jag kallar bilden: Mitt lilla hörn av världen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar