måndag 5 mars 2018

Sköna måndag

Sköna måndag. 5 mars, och ljust kl. 6.30 när jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Vilken skillnad på väderlek jämfört med förra veckan. Lite blåsigt, men klar luft och inget snöfall, vägarna snöfria, torra och framkomliga. Det är något med ljuset. Det är något med uppehållsväder. Det är något med mars månad. Det är någon särskilt med måndagen efter första söndagen i mars. På insidan - hos mig - har våren inträffat.

Det händer något alldeles speciellt denna helg. Vasaloppet. Vårens inträde som drabbar min värld i takt med att åkarna lämnar Sälen, Berga by, bakom sig och alltmer närmar sig Moraparken och upploppsrakan vid Mora kyrka. Det händer något alldeles speciellt och underbart inom mig. Jag kan inte förklara, men något Är det. Och jag är tacksam för det. Mycket tacksam. Och glad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar