fredag 21 september 2018

En klar natt

“4 grader vid bilen” står det i min app till Volvon som jag kallar min. 4 grader! Och klockan är 6.40. Överraskad tar jag emot budskapet och det slår mig att det är höst och att natten varit molnfri, så all värme från igår har under natten släppts ut i tomma intet - det vill säga ut i atmosfären, ut i rymden. Det är ett märkligt fenomen att ju vackrare och renare himmel det är, desto kallare blir det. Eller låt mig få uttrycka det så här: när molnen finns som ett lock, blir tillvaron här på jorden mer stillastående, temperaturen ligger kvar på sin nivå, men ju klarare himlen är, desto mer växlar temperaturen och beroendet av solskenet blir större för att temperaturen ska höjas igen.

Och jag tänker att för en människa vars himmel är blå och ostörd av mörka moln, växlar känslor och upplevelser i ett brett spektrum, medan den människa vars himmel är molnbetäckt upplever livet som mer stillastående, mer enahanda, mer slätstruket, med jämn temperatur. Någonting säger det mig om människor i allmänhet och om mig själv i synnerhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar