onsdag 12 september 2018

Enkelhet

Enkelbeckasin (källa: Wikipedia)
Jag fick ett sms från en god vän för någon dag sedan som läst ett av kapitlen i min bok Tack för ordet. Och det handlade om ordet Enkelhet. Han skrev att han behövde det just det den dagen när han öppnade boken och läste. Klart som korvspad att jag blev glad över detta sms, både på ett personligt plan och för hans skull, men jag tänkte också vidare på det underliggande budskapet i hans sms; jag har en bestämd känsla av att fler och fler människor behöver det enkla livet, känna enkelhetens befrielse, uppleva enkelhetens okonstlade och frigörande syreintag.

Att få lägga bort allt krångel, allt som bara vill styra oss människor mot stress, att leva upp till en massa uttalade och outtalade förväntningar och krav. Enkelhetens glada budskap - kan vi ta till oss det? Att kunna glädja sig över en ny lägenhet, en kopp kaffe i ro, att solen går upp varje dag, att jag själv kan gå upp ur sängen varje dag, att det finns människor som är mina vänner, att bilen funkar, att färjan tuffar och går än hit och än dit, att jag har pengar till mat och kläder och att kylskåpet funkar, att måsarna flyger och skränar och att vattenytan på havet ibland ligger som en spegel . Enkelhet. Det nära, det vissa, det okomplicerade och naturliga. Tänk att få se det. Tänk att kunna glädja sig över det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar