tisdag 9 oktober 2018

Memento vivere - “Kom ihåg att leva”

Det ljusnar.
Memento vivere -
vi uppmanas att inte glömma bort
att komma ihåg
att leva.

Alla de här dagarna som kommer och går
alla de här övningarna som jag kommer till
alla de här människorna runt omkring
är en del av det jag kallar mitt liv.
Att leva är att inte bara finnas
inte bara att existera som en amöba
eller ett embryo till något annat,
utan ett liv som är nu.

Alla de här arbetsdagarna jag vaknar till
alla de där måltiderna jag äter,
allt tillhör det jag kallar mitt liv.
Alla gånger jag vaknar och slår upp mina ögon
är en del av mitt liv, alla tillfällen då jag kör min bil eller går på toa, är delar av mitt liv.
Hur lätt är det inte att glömma bort att komma ihåg att i alla dessa enkla, vardagliga och triviala ting
LEVA.

Hur lätt är det inte att tappa bort reflektionen,
tappa bort eftertanken, både före och efter, och bara leva mainstream - låta tiden rinna iväg, som vattnet från en kran som råkar
stå på i ett avskilt tvättställ längst bort i korridoren.

Hur svårt är det inte att ta tag i nuet, som rinner mellan mina fingrar hela tiden, som ABBA-Agneta sjunger om sin lilla dotter som fått sin första ryggsäck och ska själv ta sig till sin första skoldag, hon vänder - bara en gång - och vinkar för att sen blicka framåt mot skolan och mot sin egen framtid; mamma står kvar på trappan och ser henne försvinna och orden kommer över hennes läppar samtidigt som tårarna rinner ner för kinderna i morgonljuset: slipping through my fingers all the time….

Kom ihåg att leva. Kom ihåg att leva idag. Glöm inte bort att komma ihåg att LEVA just här och nu, och inte tänka: sen. Eller: senare. Eller till helgen. Eller när det eller det har skett - då!

Nej, tänk: NU. Tänk: HÄR.

Memento vivere. Kom ihåg att leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar