fredag 18 januari 2019

Nyordslistan 2018: Intryckssanera

Intryckssanera
Ta bort sådant som riskerar att störa koncentrationsförmågan

Smaka på ordet: intryckssanering 

Sanera kan betyda ta bort, rensa, rensa bort, rena.
Synonymer.se ger oss:
befria från skadliga ämnen, rengöra, rensa, göra sundare; avgifta; bringa ordning, rekonstruera, ställa på fötter upprusta, röja upp, modernisera. 

Betydelse: (egentlig betydelse) göra hälsosam; (militär term) befria från radioaktivitet, giftgaser eller smittämnen (bildlig betydelse) bringa ordning i, röja upp; (om bebyggelse) modernisera: sanera ett företags finanser, sanera en stadsdel

Det tål att smakas på. Det tål att reflektera över. Det har hög dignitet och seriositet. Att sanera sina intryck. Att sanera de intryck vilka kommer till mig. Vilka utsätter jag mig själv för? Vilka utsätter mig andra för; med eller mot eller utanför min viljas medverkan?

Vilka intryck vill jag sanera?

Vilka intryck borde jag sanera?

Vilka intryck mår jag dåligt av?

Vilken hållning ska jag inta till alla intryck som strömmar mot mig idag?

Vilka intryck leder mig på - för mig - rätta vägar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar