söndag 6 januari 2019

Per aspera ad astra – "Mot stjärnorna genom svårigheter"

Ad astra per aspera eller Per aspera ad astra – "Mot stjärnorna genom svårigheter"
(det latinska ordet aspero betyder: knagglig, grov)

Bild från pixabay.com
Tanken i detta latinska uttryck påminner om: “Sikta mot stjärnorna, så kommer du över körsbärsträdet”. För mig innebär dessa uttryck en uppmaning att inte ge upp och att inte tappa perspektivet på livet och tillvaron. Det gäller både i med- och motgång. Utgångsläget borde alltid vara att ha ett mål för ögonen, och hålla fast vid detta, oavsett vad som händer. Om saker och ting flyter på, eller om det börjar kärva och det strular till sig på olika sätt. På engelska brukar de säga: “Stick to the plan”. Det innebär att oavsett vad som händer, håll dig till planen. Går det bättre än du tänkt eller trott, håll dig till planen. Går det sämre än du tänkt, håll dig till planen. Bli inte högmodig och bli inte missmodig. Håll kursen, håll dig till din plan, styr känslor och vilja mot det mål du satt upp.

Och av flera anledningar är det en klar fördel att fästa blicken högre än vad både mina egna, lite förkrympta och komplexfyllda tankar säger, och vad min omgivning anser vara realistiskt, och sätta mig i rörelse mot “stjärnorna”, dvs. högre än min egen förmåga. Och tro på att det kommer att bära. Ungefär som när jag sjunger upp inför en konsert. Jag börjar lågt, med en mycket snäll tonart, och sedan höjer jag successivt till allt högre tonarter, för att till slut landa på en tonart och toner som är betydligt högre än vad som egentligen är nödvändigt för mitt uppträdande. Men då har jag satt mitt mål med råge, och det hjälper mig att “uppifrån” landa på en lägre ton, när jag är mitt i konserten. Att sikta högre än nödvändigt, för att nå ett något lägre mål.

Mot stjärnorna genom svårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar