lördag 16 mars 2019

Nätverket

Spännande dokumentärläsning med verklig kriminalhistoriakänsla väntar den som tar sig tid att läsa Basir Kayhans bok: Nätverket - Södertäljemaffians uppgång och fall. Jag tog mig an boken och tänkte att "jag lyssnar väl en stund och är den tråkig eller ointressant, stänger jag av den". Men det blev inte så.

Det gick inte att sluta att lyssna på uppläsarens ord, med arabisk brytning, hur hela nätverkets uppbyggnad, historiska förklaringar, släktskap och kultursammanhållning blev ett alltmer framträdande fenomen i Södertälje. Mitt intresse tror jag förstärktes av att jag själv växte upp i den staden, och känner till varenda gata som omnämns i boken, och det område där de flesta assyrier och syrianer i Sverige bor - Ronna - ligger ett stenkast från det område där jag själv växte upp. Boken är verkligen ett stycke samtidshistoria och samtidigt en mycket spännande thriller. Polisens arbete är lysande!

>>Läs mer här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar