torsdag 21 mars 2019

Normalt

I morse reagerade jag på en sak (!) när jag skulle tvätta håret. Jag tog en liten schampoflaska och läste på den: Barnängen - normalt hårschampo.

När jag vaskade håret som värst, så tänkte jag: “normalt hårschampo…. finns det onormalt hårschampo? Och vad skulle det vara för något? Vilken sort är det, vilken doft har ett sådant schampo? Och vad är det som är onormalt i så fall?” Så där gick mina tankar hit och dit. Jag tror inte att jag någonsin kommer hitta en schampoflaska med texten: Barnängen - onormalt schampo. Tror du? Och vad är det som säger att L'ORÉAL PROFESSIONNEL VITAMINO COLOR DUO är mer normalt än Biolage VolumeBloom Shampoo? Eller Henrik Lundqvists Head and shoulders?

Tankarna löpte vidare mot nya marker och jag hamnade i funderingar kring normala och onormala människor. “Han är helt normal” kan man ibland höra från någon. “Hon är onormalt slarvig” andra gånger. Vad är normalt? Vad är onormalt? Vilket är normen som avgör det?

På Wikipedia kan vi läsa om tre sorters normer:
Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort
Rättsliga normer – som gäller i ett visst rättssystem
Norm (matematik) – ett sätt att tilldela en längd till objekt, vanligen definierade i ett vektorrum

Ok, i vissa avseenden en tolknings- och bedömningsfråga. Det som är normalt på vissa håll, är onormalt på andra. Det som avgör är det sociala sammanhanget (vackert uttryckt: den psykosociala kontexten). Vad är normalt i Sverige och vad är normalt i Syrien? Kan man jämföra så? Jag tror inte det. Och det är nog detta som är orsaken till väldigt många konflikter i världen och samhället.
En konkret fråga: är det normalt att tro på Gud eller att inte tro på Gud?
Vilket är normen i ditt sammanhang? Jag ser detta som helt normalt: att tro på Gud.

Jag minns vad den gamle hasslösonen Fabian Månsson, tillika frälsningsarmésoldat och socialdemokratisk riksdagsledamot på tidigt 1900-tal, sa en gång. Han fick frågan av en journalist: “tror du på Gud?” Fabian svarade: “vem ska man annars tro på?”

Tänk vad texten på en schampoflaska kan sätta igång. Normalt schampo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar