tisdag 13 augusti 2019

En låda med lemonad (3)

Under jordfelsbrytaren ser vi en leksaksbil. En traktor med stor grävskopa fram och sådan där symbolisk järnklump bak. Jag tror att den var orange i sin helhet från början, men av någon anledning målade jag om sidan på traktorn i grönt. Jag minns inte riktigt varför och när detta skedde. Det kan ha varit så att det blev färg över när jag och min lillebror målade små soldater i plast. Jag har för mig att dessa soldater till största delen skulle vara grönmålade, lite kamouflagefärgade.

När jag nu tittar på traktorn och placerar den högst upp  på lemonadlådan, står den där som en symbol för min barndom, de tidiga årens alla upplevelser och utvecklingsfaser. Jag tyckte om att leka med bilar. Och med nallar. Och målade små plastsoldater. Jag minns att vi hade små kanoner med en fjäder man kunde spänna, och sedan mata inloppet i kanonen med tändstickor och sedan skjuta prick på de små soldaterna, särskilt på dem med tyska hjälmar. Oftast var tyskarna fiender. Ibland lekte vi cowboy och indianer och röda-vita rosen. För att inte tala om fotboll. Fotboll på längden och fotboll på tvären. Vår fotbollsklubb hette BK Remo. Be mig inte förklara var namnet kommer från, ingen aning. Och på vintern var det landhockey som gällde. Och hockeybilder, gärna allsvenskan, men ännu hellre NHL-proffsen. Vi hade hela album med bilder, och veckopengen gick åt till att köpa nya bilder och sedan byta med varann för att få hela serier och hela lag, så att sidorna i albumet kunde fyllas och bli kompletta. Roligt.

Brorsan och jag lekte med nallar. Vi brukade bygga upp som en mur med täcken och kuddar där vi bodde med våra "djur" som alla hade namn, och vi försvarade dem från fiender som kröp upp från under sängarna och skulle skada våra djur. Katta, Leo, lilla nallen och stora nallen och alla de andra som var våra skyddslingar.

Det var en oskuldsfull tid. En rolig period.

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar