onsdag 14 augusti 2019

En låda med lemonad (4)

Örnen som så stolt och majestätiskt blickar ner från sin gren, är köpt på Bornholm. Det finns en plats där de har uppvisningar med stora rovfåglar. Man sitter ute i det fria på en stor gräsmatta som omges av väldiga träd. Skötarna - med kraftiga handskar på sig - tillsammans med de mäktiga fåglarna, visar upp sina konster både nära och långt bort. Örnar, falkar, hökar, gamar visar upp sig. En fascinerande upplevelse att få se dem så nära. Örnen är för mig en symbol för perspektiv och integritet. Den har ett perspektiv och en förmåga att se på saker och ting lite "från ovan". Fördelen med det är att dess ögon kan se ett förlopp nere på marken och ibland förutse olika skeenden. Naturligtvis äger örnen denna förmåga för att kunna vara en briljant jägare, men metaforiskt säger det mig något om vikten av av att kunna byta perspektiv, inte tappa bort perspektivet, utan försöka bevara det hela tiden. I perioder då jag mått dåligt, är det nästan alltid så, att jag tappat perspektivet, och istället hamnat "under isen", bara ser "grodperspektiv", inte ser skogen för alla träd, och blir allmänt missmodig. När sedan perspektivet lyfts, höjs, och breddas - då krymper bekymren på ett oerhört påtagligt sätt. Att tappa perspektiv och proportioner är aldrig någon fördel, det ställer till det för mig. Och jag förmodar att jag inte är unik i detta avseende. Perspektivet i kombination med örnens klarseende (de har mycket bra syn) är överlevnadsfaktorer som är avgörande för örnens liv och tillvaro.

Denna lilla fågelfigur ser på mig på ett förstående sätt och jag hör en sång inom mig som säger:
Oh, lift us up where we belong, where the eagles fly, on a mountain high...

Jag önskar mig själv och dig, kära läsare, att denna dag äga perspektiv på livet, jobbet, relationerna, tid och evighet, humor och allvar, livets glädjeämnen och sorger, mat och kläder, hälsa och sjukdom, barn och vuxna.

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar