onsdag 13 november 2019

Fem-i-tolv-stressen

För 2019 är det alltså dags för harmagedon igen, men genom klimatkrisen har undergångstanken blivit folklig och allt annat än mystisk. Överallt diskuteras hur den ständiga femitolv-stressen påverkar oss.

(källa: dn.se, Catia  Hultquist)

Fem-i-tolv-stressen är ett nutida, dystoptiskt  fenomen som kan orsaka mycket av spänningar inom oss. I alla fall oss som vill bry oss om vår omgivning, vår omvärld, våra medmänniskors och våra barns framtid. Jag läser om människor som studerar vid universitet och högskolor, men studieinriktning mot miljön, att de upplever en sådan inre stress, i privatlivet, på grund av de studier de bedriver, och som orsakar dem så många funderingar vilka leder till att stressnivån höjs avsevärt. Tankar och brottningen med dessa tankar och kunskaper i stil med: "det går illa för världen, för moder Jord, för naturen och miljön, vi hinner inte få stopp på det skenande miljöförstörelsetåget, jag ger upp. Jag orkar inte med mer kunskap om detta. Jag måste få leva och vara människa, få vara lycklig och njuta av mitt liv, inte bara känna denna existentiella ångest för att jag vet vad som pågår".

Hur påverkar Fem-i-tolv-stressen dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar