lördag 16 maj 2020

Kadens

Ordet kadens har flera olika betydelser, och används i skiftande sammanhang. Här är några:
  • Kadens – ett begrepp inom musik.
  • Kadens (cykel) – trampfrekvens vid cykling.
  • Kadens (löpning) - ett frekvenstal som beskriver hur ofta foten träffar marken, antingen båda eller ena foten.
  • Kadens (ridsport) - en beteckning för en tydlig och fjädrande rytm i hästars gångarter.
  • Cykeltidningen Kadens – en svensk tidskrift om cykelsport.
Jag kände tidigare till trampfrekvens på cykel vilket kallas kadens och den svenska cykeltidningen med samma namn. Det var även känt för mig att kadens är ett ord man kan använda inom löpning. Den betydelse jag lärde mig igår, i ett samtal med en god vän, är den inom musiken. Och eftersom vi delar musikintresset, hade vi ett givande samtal om begreppet kadens och vad det betyder i praktiken i musikteori och praktik. 

Vi samtalade om dessa tre betydelser:
  • kadens
  • plagal kadens
  • bedräglig kandens
Det finns många fler varianter och sammansättningar med ordet kadens, men jag nöjer mig med dessa i denna text.

Kadens är helt enkelt när en sång eller ett musikstycke avslutas med grundackordet i den tonart som stycket spelas i.

Plagal kadens innebär att stycket/sången som spelas i C-dur, i slutet landar på ackordet F-dur istället för grundackordet, för att efter en stund avslutas med C-durackordet.

Bedräglig kadens är t.ex. om stycket/sången spelas i C-dur, att man i slutet landar på ackordet a-moll, istället för C-dur, så spelar man plagal kadens. A-moll är parallelltonart med C-dur, inga kors- eller b-förtecken i notskriften. Att landa på a-moll i detta fall är ganska vanligt, om man vill spela om slutet på stycket en eller ett par gånger som någon sorts annorlunda avslutning, för att till sist landa på C-durackordet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar