fredag 5 oktober 2018

Ab imo pectore

Ab imo pectore – "Av hela mitt hjärta".

Bild från pixabay.com
Av 1000 halvhjärtade kan det aldrig bli en helhjärtad, var det någon som sa till mig.
Under livet har jag tänkt på det och upptäckt att det är sant.
Anledningen till att man är halvhjärtad kan skifta.
Rädsla för att hänge mig, att överlåta mig
kan orsaka låsningar.
Att inte ge sig själv tid, kan vara en del av halvhjärtenheten.
Att vara så uppbunden av plikter, och andras förväntningar kan leda till halvhjärtenhet, även om det är en framtvingad sådan. Tvekan med frågan: vågar jag ta steget fullt ut? kan vara grund för halvhjärtenhet.

Den gode Jakob i The good Book, menar att ett hjärta som kastas hit, än dit, likt vågor på havet, säger oss att hjärtat är delat, och därmed är personen halvhjärtad.
Att veta vad man vill. Att köra åt ett håll. Att inte dela upp sig på flera livsteman.
Hjärtat kan få vara helt. Ett mål. En inriktning.

Detta mål kan ha olika namn. Att ha en inriktning betyder kanske inte alltid vad alla
andra tänker och tycker. Målet kan heta öppenhet. Att inte vara färdig. Någon som talade på P1 i radio häromdagen kl. 6.50 i programmet Tankar för dagen uttalade en önskan om att bli vis. Inte klok, utan vis. Inte beläst, utan vis. Han hade kommit fram till att vishet för honom började framstå som förmågan att kunna vara tyst, kunna lyssna och att orka förbli i någons smärta.

Uttrycket Ab imo pectore användes under sista seklet före Kristi födelse av kejsar Ceasar och hans vänner i det forntida Rom. De kunde se på varann och lägga sin högra hand över sitt hjärta och uttala orden Ab imo pectore, Av hela hjärtat.

Kanske är det inte så dumt att göra så och att säga så. Inte så dumt att leva så: Av hela hjärtat.
När en påve utser kardinaler (präster inom katolska kyrkan) använder han orden: In pectore - dvs. kallelsen du bär, finns I ditt hjärta. Jag är inte katolik, och jag är väldigt katt-olik, men orden om hjärtat berörde mig. In pectore.

Carola sjunger i en sång som vi visst ska få vara med och sjunga i under höstkonserten: Så länge jag lever, så länge jag finns kvar på denna jord, så länge mitt hjärta slår, vill jag leva, leva för Dig.
Jesus säger: vad ditt hjärta är fullt av, det talar munnen. Det som hjärtat är uppfyllt av, är det som kommer ut från mig i ord och handlingar.

Ab imo pectore. Av hela hjärtat. Så vill jag leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar