(fader Peder, Berget, Rättvik)
Björns tanke- och fotoverkstad
ord skapar och en bild säger mer än tusen ord...
torsdag 25 juni 2026
Skönheten i tillvaron
onsdag 24 juni 2026
måndag 22 juni 2026
Ensam eller själv?
Använd själv när du vill betona att du klarar av något utan hjälp eller att du har gjort något på eget initiativ.
Exempel: "Jag byggde altanen själv" (utan hjälp).
Exempel: "Barnet åt maten själv" (klarade det ohjälpt).
Exempel: "Hon var helt ensam hemma i helgen".
Exempel: "Jag vill inte gå ut och äta ensam".
När de flyter ihop: Att säga "Jag bor själv" eller "Jag gick själv på bio" har blivit helt accepterat i vardagsspråket som en synonym till att göra det ensam. Det ger dock ofta en mer självständig och positiv klang än att säga "jag bor ensam" eller att "jag gick ensam på bio".
(källa: https://yle.fi/a/7-1336168)
söndag 21 juni 2026
Om introversion och extraversion
fredag 19 juni 2026
Midsommaraftonslängtan
i mitt äkta själv
att kunna vila i det som Är
just nu och här
Jag längtar efter vilan i Dig
att bara kunna stanna upp
och se mig omkring
livsorientering
Vad är det som drar
och lockar mig
- varför?
- varthän?
Ser mig i spegeln
och känner ingenting
och känner massor
frågande
Om jag får fortsätta:
fastare, enklare - tystare, varmare
Jag vill fortsätta.
Fastare - enklare
tystare - varmare
i enkelhet och uppriktighet
torsdag 18 juni 2026
Om min Tankeverkstad
Dessa ord (nedan) formulerade jag redan 2011, när jag lanserade min Foto- och Tankeverkstad; orden berättar lite om min ambition då, och den ambitionen håller fortfarande i sig . "Envis som en lus", som min farsa sa om någon.
Och ordet "Tankeverkstad" betyder för mig att det som skrivs och läggs ut här inte är färdigt, det blir nog aldrig färdigt, och det är som det ska, för jag blir aldrig färdig. Jag är på väg. Alltid på väg mot en avlägsen destination. Hur länge tankar om saker och ting kommer, vet varken du eller jag, det vilar i Någon Annans händer.
Det är dessa ord jag syftar på (står nere till höger på min Tankeverkstad):
Det finns så mycket runt omkring och inom oss som är värt att reflektera över. Att skriva är ETT sätt att stanna upp och ta det till sig.
Bilder skildrar ett ögonblick och förmedlar något av det vackra, det ovanliga, det vanliga, det förunderliga som vi har runt omkring oss utan att vi kanske tänker på det.
Orden som skrivs här är ämnade till dig som liksom jag är nyfiken på livet och hur det som finns i och utanför oss själva hänger ihop. Var öppen för det som berör dig i bilder och text. Titta inte bara på bilderna, utan betrakta dem. Ibland räcker en bild som en uppmuntran eller tankeväckare. Ibland texten, ibland kombinationen av dem båda.
Min grundinställning är öppenhet och att se livet med perspektiv och att resonera reservationslöst. På väg genom livet. I glädje och förundran. Mikrokosmos och makrokosmos. Det lilla och det stora.
(från 2011 till nu 2026)
Om jag får fortsätta:fastare, enklare - tystare, varmare
Jag vill fortsätta.
Fastare - enklare
tystare - varmare
i enkelhet och uppriktighet
tisdag 16 juni 2026
En glänta
av den som gått vilse.
(Tranströmer)
På morgonen
kom orden och hälsade på
orden om det som finns mitt i skogen
en oväntad glänta
en oväntad öppning
mitt i det röriga och igenvuxna
och jag som trodde att jag var
vilse,
lost,
ensam,
övergiven,
förlorad
och tillintetgjord.
som en ynnest, en gåva,
en rik Nåd.
En gåva, den finaste
och mest värdefulla jag
någonsin fått.
glänta
utrymme
luft
där himlen syns
där träden och skuggorna
träder tillbaka
där jag kan andas, pusta,
leva och leka.
måndag 15 juni 2026
Ikosaeder
(källa: Wikipedia, läs mera >här!)






