torsdag 25 juni 2026

Skönheten i tillvaron

Jesus talar om dessa vishetens ögon som ser skönheten i tillvaron: ”Se på himlens fåglar, … Se på ängens liljor”. De ögon som ser att vi är systrar och bröder med allt skapat eftersom vi har samme himmelske Fader! När vårt liv är förankrat i Guds nåd, medvetna om att vi simmar med vårt liv i Guds nåd, ser vi alltings skönhet. Det är övning i bekymmerslöshet, ett skydd mot all oro och förvirring, mer och mer trygga i det liv som Gud har gett oss. ”Bekymra er inte”, säger Herren! Gör er inga bekymmer! Bekymra dig inte för mat, dryck, kläder, oroa dig inte för morgondagen. Se på fåglarna och blommorna, de är våra första läromästare. Gud ger oss skapelsen som den första boken, där kan vi läsa Gud, eftersom han där har lagt ner sig själv som spår och speglar. Den heliga Skrift hjälper oss att åter läsa Gud i skapelsen.

(fader Peder, Berget, Rättvik)

måndag 22 juni 2026

Ensam eller själv?

När använder man ordet själv istället för ensam?

I grunden betyder ensam att du är utan sällskap, medan själv betyder att du gör något utan någon annans hjälp. Men i vardagsspråket används "själv" ofta i stället för "ensam", eftersom ordet "ensam" ibland kan uppfattas som negativt eller sorgligt.

Här är hur du väljer rätt ord beroende på vad du vill ha sagt:

Använd själv när du vill betona att du klarar av något utan hjälp eller att du har gjort något på eget initiativ.

Exempel: "Jag byggde altanen själv" (utan hjälp).
Exempel: "Barnet åt maten själv" (klarade det ohjälpt).

Använd ensam när du vill beskriva att det inte finns någon annan i närheten, att du är utan sällskap.

Exempel: "Hon var helt ensam hemma i helgen".
Exempel: "Jag vill inte gå ut och äta ensam".


När de flyter ihop: Att säga "Jag bor själv" eller "Jag gick själv på bio" har blivit helt accepterat i vardagsspråket som en synonym till att göra det ensam. Det ger dock ofta en mer självständig och positiv klang än att säga "jag bor ensam" eller att "jag gick ensam på bio". 

(källa: https://yle.fi/a/7-1336168) 

söndag 21 juni 2026

Om introversion och extraversion

När det talas om personlighetsdragen introversion och extraversion så finns det en grupp som är av speciellt intresse. Denna grupp benämns ”de extrema 15”. Det talas om att 15 procent på vardera sidan av spektrumet är väldigt rena i personlighetsdraget. De extrema 15 procenten som är extraverta är människor som i princip alltid behöver aktiveras socialt. (Korrekt benämning är extravert och inte extrovert som jag själv tidigare använt. Förvirringen är vida spridd och kommer sig av ett uråldrigt stavfel från Carl Jungs första avhandling om ämnet 1921). 

Det sociala och det avskilda är inte svart eller vitt. Under stora delar av denna boks skapande så har jag varit i samma rum som min familj. Jag har haft hörlurar på mig med bra musik för att dränka ljudet av världen. Sedan har jag suttit i en skön fåtölj, vid en tänd brasa och vistats i min bubbla medan de andra i rummet gjort annat. Ofta har min fru suttit bredvid och läst eller tittat på tv-serier. Poeten Rainer Maria Rilke ansåg att i ett starkt äktenskap är varje person ”en väktare åt den andra personens självsamhet.” Mindre poetiskt uttryckte sig en kvinna på ett diskussionsforum när hon återberättade det hon sagt till sin pojkvän:

”Det låter kanske inte som en komplimang, men att vara med dig är som att vara själv.”

Det hon beskriver är en vacker tanke, tycker jag. Som Schopenhauer konstaterade behöver du vara själv för att vara fri. Med vissa människor går det att vara nästan så fri som i tankarna. Vi kan ibland få känslan av att växa ihop med någon till den grad att vi delar andningsorgan och inte behöver anpassa oss alls. När den känslan infinner sig, när tystnaden är helt bekväm, då har du något ovärderligt. När du kan ha ditt tokigaste morgonhår och dina mest urtvättade mysbyxor utan att känna dig besvärad i den personens sällskap, då är du framme. Då har du hittat en relation som tillåter att du är själv.

(citerat ur Linus Jonkmans bok: Själv - kraften i egentid)

fredag 19 juni 2026

Midsommaraftonslängtan

Varandet i nuet
i mitt äkta själv
att kunna vila i det som Är
just nu och här

Jag längtar efter vilan i Dig
att bara kunna stanna upp
och se mig omkring
livsorientering

Vad är det som drar
och lockar mig
- varför?
- varthän?

Ser mig i spegeln
och känner ingenting
och känner massor
frågande

Om jag får fortsätta:
fastare, enklare - tystare, varmare

Jag vill fortsätta.

Fastare - enklare
tystare - varmare

i enkelhet och uppriktighet

torsdag 18 juni 2026

Om min Tankeverkstad

Dessa ord (nedan) formulerade jag redan 2011, när jag lanserade min Foto- och Tankeverkstad; orden berättar lite om min ambition då, och den ambitionen håller fortfarande i sig . "Envis som en lus", som min farsa sa om någon. 

Och ordet "Tankeverkstad" betyder för mig att det som skrivs och läggs ut här inte är färdigt, det blir nog aldrig färdigt, och det är som det ska, för jag blir aldrig färdig. Jag är på väg. Alltid på väg mot en avlägsen destination. Hur länge tankar om saker och ting kommer, vet varken du eller jag, det vilar i Någon Annans händer. 

Det är dessa ord jag syftar på (står nere till höger på min Tankeverkstad):

Det finns så mycket runt omkring och inom oss som är värt att reflektera över. Att skriva är ETT sätt att stanna upp och ta det till sig.

Bilder skildrar ett ögonblick och förmedlar något av det vackra, det ovanliga, det vanliga, det förunderliga som vi har runt omkring oss utan att vi kanske tänker på det.

Orden som skrivs här är ämnade till dig som liksom jag är nyfiken på livet och hur det som finns i och utanför oss själva hänger ihop. Var öppen för det som berör dig i bilder och text. Titta inte bara på bilderna, utan betrakta dem. Ibland räcker en bild som en uppmuntran eller tankeväckare. Ibland texten, ibland kombinationen av dem båda.

Min grundinställning är öppenhet och att se livet med perspektiv och att resonera reservationslöst. På väg genom livet. I glädje och förundran. Mikrokosmos och makrokosmos. Det lilla och det stora.

(från 2011 till nu 2026)

Om jag får fortsätta:
fastare, enklare - tystare, varmare

Jag vill fortsätta.

Fastare - enklare
tystare - varmare

i enkelhet och uppriktighet

tisdag 16 juni 2026

En glänta

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas
av den som gått vilse.


(Tranströmer)

På morgonen
kom orden och hälsade på
orden om det som finns mitt i skogen
en oväntad glänta
en oväntad öppning
mitt i det röriga och igenvuxna
och jag som trodde att jag var
vilse,
lost,
ensam,
övergiven,
förlorad
och tillintetgjord.

Att det öppnar sig
ter sig för mig
som en ynnest, en gåva,
en rik Nåd.

En gåva, den finaste
och mest värdefulla jag
någonsin fått.

Öppning
glänta
utrymme
luft
där himlen syns
där träden och skuggorna
träder tillbaka
där jag kan andas, pusta,
leva och leka.

måndag 15 juni 2026

Ikosaeder

Ikosaedern är en polyeder vars yta utgörs av 20 liksidiga trianglar. Ikosaedern är en platonsk kropp och en deltaeder.

Många virus har en kapsel formad som en ikosaeder.

Ikosaeder används för T20-tärningar (även kända som d20-tärningar med engelsk notation) det vill säga tärningar med tjugo sidor. T20:an är en tärning som används vid många rollspel, bland annat Dungeons and Dragons och Drakar och Demoner.

Platonska kroppar är konvexa tredimensionella geometriska kroppar (polyedrar) med kongruenta regelbundna polygoner som sidor. 

En deltaeder är en polyeder som uteslutande begränsas av kongruenta liksidiga trianglar.

(källa: Wikipedia, läs mera >här!)