lördag 7 maj 2022

Tacksamheten öppnar vägen

Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka hela tiden Gud.
Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.

(1 Tess. 5:16-18)

Att tacksamheten innebär en öppning
är uppenbart.
Att klaga och beklaga sig leder onekligen till
det dystra och negativa.
Men tacksamhet innebär att öppna sig för
Livet.

Att tacka Gud, trots mina känslor,
är en utmaning, men beslutet och handlingen att göra så,
leder omutligen framåt till något positivt.

Om jag börjar tacka Gud för mina föräldrar, barn, kollegor, släktingar, händer någonting.
Det kan vara så att relationen till dem inte är bra, men i den stund
du börjar tacka för dem, händer någonting som jag tror leder till
något positivt, en öppning i din egen känsla och inställning till dem.

Att känslan kan vilja något annat än att säga tacksamma ord,
och att förhålla sig tacksam till något, är uppenbart och vanligt,
så det gäller att med viljan i ryggraden, besluta sig för en annan väg,
en väg som inte alltid får stöd av lusten och känslan,
men ändå är en väg framåt och uppåt
mot nya höjder och horisonter i mitt liv.

Motsatsen: bitterhet och hämndbegär, och hårdhet och negativism,
leder oundvikligen till det motsatta. En återvändsgränd.
Dead end street.

Denna tes har historien visat och bevisat många gånger om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar