måndag 11 september 2023

Visste du detta (105)? Biskopsmössa

Biskopsmössa kan betyda (minst) tre olika saker enligt sökningar på nätet. Jag vill påstå att det kan betyda fyra olika.

1. en blomma: >>Läs mera!

2. en svamp: >>Läs mera!

3. en biskops huvudprydnad (även kallad Mitra): >>Läs mera!

Och jag lägger till en fjärde betydelse:

4. ett ironiskt uttryck för yttre glans, utan inre täckning: Ur dikten Du är din egen av Ylva Eggehorn, där hon bl.a skriver: Då rör jag mig så nära dig att alla bekräftelser bara är skuggspel, biskopsmössor, något att le åt.


Och jag har ingen uppfattning om huruvida en biskop eller påve har någon inre täckning. Det är inte min sak att bedöma, det överlåter jag åt högre makter att avgöra. Jag har nog med mitt eget liv. Tack.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar