måndag 31 december 2018

Nyordslistan 2018: Någonstansare och varsomhelstare

Någonstansare och varsomhelstare
Definition: Person som har, respektive saknar stark förankring till en viss plats

Någonstans eller var som helst. Och två festliga, väldigt talande nyord på årets nyordslista. Någonstansaren är fast förankrad i den mylla där han eller hon bor och lever. Varsomhelstaren är personen som inte har en yttre, fast förankring, utan är mer flexibel, eller flyktig, eller friare och har inget emot att variera sig. Vilken kategori tillhör jag? Vilken kategori är bäst att tillhöra? Kan man säga så? Bäst eller sämst? Är inte båda lika illa, eller lika bra? Någonstansarens problem kanske är just detta: att inte vilja röra på sig, att inte vilja utvecklas eller förändras? Att växa fast för djupt just där man står, så att platsen blir ens trygghet mer än någonting annat?

Varsomhelstarens bekymmer är kanske likalydande, fast tvärtom: man kanske är rädd för stillheten, rädd för pausen, för stiltje i sitt liv, att sitta still i båten och bara vara? För den ena sorten är rörelse utmaningen och för den andra sorten är stillheten den stora utmaningen. Varje människa har sin väg. Och många har ett fritt val att göra. En del - väldigt många förresten - tvingas till flytt, flykt, förflyttning, fördrivning, förtvivlan, medan det västerländska bekymret är själva valet.
Men oavsett vilken kategori jag tillhör, är inte det viktigaste att jag finner lugnet och varandet inom mig själv? Oavsett om min livsväg innebär geografiskt förblivande på en plats, eller om min väg innebär förflyttning, mer eller mindre ofta? Jag glömmer aldrig vykortet jag fick från Sörmland, från en vän, för ca 28 år sedan, när vi flyttat från landets mittdel till sydliga breddgrader: Det viktigaste är inte var jag bor, utan att jag är hemma inuti.

Den lilla meningen har talat till mig många gånger. Talat mig tillrätta. Talat mig hem. Till mig själv. Tack Bitte och Göran för det där enkla vykortet, önskar att jag haft det kvar. Kanske ligger det någonstans i en bortglömd låda eller kartong.

Det finns i alla fall uppsatt på mitt hjärtas vykortstavla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar