fredag 7 december 2018

Ljusa tankar i adventstid

Några tankar så här i adventstid. Om ljus. Om det äkta. 

90% av vår tid tillbringar vi idag inomhus.
Articifiellt ljus eller äkta ljus.

Vad gör ljuset med oss?
Vad gör ljuset i oss?
Vad gör ljuset för oss?
Vad gör ljuset med världen?
Vad gör ljuset med mörkret?

Adventius domini - Herrens ankomst

Orons mörker
Våldets mörker
Splittringens mörker
Personligt mörker
En värld i mörker

Då tänder vi ljus...

Tänk på ordet LED-ljus... ett ljus som leder mot dess källa, dess ursprung, dess upphov.
Jes 9:2
Det folk som vandrar i mörkret, får se ett stort ljus.

Konstgjort ljus...
Verkligt ljus...
Strömlöshet..
Tomtebloss eller oljelampa - vilken är mest tillförlitlig?

Frågan är: klarar vi oss utan el?
Utan ljus?

Nu är det så mörkt, att det enda man ser är ljuset.

Mik 7:8
"Om jag än sitter i mörkret, är dock Herren mitt ljus."

När allt ljus slocknat - finns det då något (någon) som kan ge ljus i ditt liv?

Joh 8:12, 12:46
JAG ÄR Livets ljus.

Ps 119:105
Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.

Ljusbringare - kan vi få vara.
Ljusbärare - kan vi få vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar