lördag 16 november 2013

Alexandra, fotolagen och bildlärare


Alexandras Rapaports glada ansikte möter mig på omslaget till tidskriften på X2000 från Stockholm.  Intervjun i tidningen handlar om hennes framgångsrika skådespelarkarriär från 1990-talet och framåt. Hon framstår som en tuff, rättfram brud med skinn på näsan. Artikeln på det litet glättiga pappret visar både den och andra sidor i hennes liv. Som mamma känner hon nu - vid 41 års ålder - en oro för sina barn och deras framtid, att hon inte ska lyckas som mamma och som skådis. Att kreativiteten ska försvinna från hennes liv. Den vackra ytan gömmer många tankar och funderingar och en hel del har hon fått ändra på under resans gång.

Jag har varit uppe i DN-skrapan i Stockholm på kurs om nya fotolagen och det gav en del svar på frågor jag haft om det upphovsrättsliga, det som gäller personlig integritet, det som handlar om samtycke till fotografering och reklamanvändande av bilder. TT:s bildchef berättade också om hur de (Tidningarnas telegrambyrå) jobbar professionellt om bilder och bildflöden ut till olika kunder. Ca 12.000 bilder går igenom deras system varje dygn! Han och juristen pratade mycket om den nya fotolagen som mest handlar om kränkande fotografering (ni vet, efter de omtalade smygfotograferingarna i duschutrymmen etc. i hyresfastigheter...) och lagtexten säger: 

»Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.
Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet.«

-----------------

Läs artikel om den nya fotolagen, tolkad till vardagsspråk som t.o.m. jag förstår och dessutom flera praktiska exempel på lagens tillämpning:

http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/kr-nkande-fotografering-s-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf

Läs mer om vad TT:s bildchef säger om den nya lagen:
http://publish.tt-gruppen.com/2013/06/03/nya-fotolagen/

Slutligen denna skrivarstund vill jag bara kommentera behandlingen av min avslutande inlämningsuppgift som jag lämnat in på Umeå universitets lärplattform Moodle. Jag framförde några synpunkter på bedömningen jag fick på min näst sista uppgift och fick ett märkligt svar från en av handledarna. Uppgiften gick ut på att jag skulle skicka in 2 slutna bilder och 2 öppna bilder, och jag tyckte att bedömningen på en av mina öppna bilder inte var rimlig. Visserligen fick jag godkänt på uppgiften, men blev lite styvmoderligt behandlad av bildläraren.

Och när jag fick svar på min protestskrivning, så fick jag ett svar om en bild som frågan inte alls gällde! Jag påtalade detta och fick en liten ursäkt för misstaget, men resten av svaret var ändå en klapp, inte på axeln, utan kändes mera som en klapp uppe på huvudet, ungefär som Benny Hill brukade klappa den äldre, lille farbrorn han alltid hade i släptåg. Hon - dvs. bildläraren - hade ett klart uttalat behov av att igen sätta sig på höga hästar. Dåligt, anser jag.

Sånt är livet ibland. Det finns höga hästar. Och en del sitter på dem. Måtte de inte falla ner. Alexandra Rapaport har i alla fall blivit mer ödmjuk. Hon klev ner självmant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar