lördag 2 november 2013

Nassar och NSA-svineri

Under Andra Världskriget härjade nazisterna och de gick under benämningen nassar och sedermera brukar de benämnas nassesvin som grymtar sina små mantran om diverse arisk renhet, invandring och andra människofientliga teorier. För några veckor sedan avslöjades att amerikanska underrättelsetjänsten NSA avlyssnar internettrafik och telefontrafik över hela världen (och det är de inte ensamma om, sanna mina ord). 

Och en dag denna vecka avslöjade Washington Post att NSA har tillgång till flera miljoner användarkonton med lösenord till Google och Yahoo. Dessa företag protesterar och reagerar kraftfullt mot NSA. Det är nu verklighet allt det där som vi hörde om på 70- och 80-talet: "storebror ser dig". Då kanske man mer syftade på övervakningskameror och att man skulle kunna spåra mobiltelefonernas rörelser, men det har fått en helt ny och mer omfattande betydelse än vad vi kunnat drömma om (eller mardrömma om...).

Den personliga integriteten, var tog den vägen? Att få leva sitt liv i fred och frihet, tänka fritt och tänka att det jag delar med någon annan människa är vår ensak, ska vi sluta att tänka så? Alla kontrollsystem  runt omkring oss i vardagen, på våra jobb, i våra datorer och mobiltelefoner, vad orsakar de inom oss själva?  En osäkerhet, en misstänksamhet, en rädsla; "storebror ser dig". Det blir som ett nytt sorts "överjag", fast denna sort är inte enbart ett psykologiskt fenomen, utan väldig fysiskt, tekniskt och överskuggar alla och allt.

Från det att jag var väldigt ung, så har jag hört om ett framtida samhälle där en supermakt skulle framträda, ja t.o.m. en enskild person som skulle ta kommandot över makten över världen, som skulle kunna tala så att hela världen kunde lyssna på honom på en och samma gång och han skulle kunna påverka hela jordens befolkning med sitt budskap. Då - när jag var liten - kunde jag inte fatta hur det skulle vara möjligt, men det förstår jag idag. Inte för att vi är där riktigt än att en sådan person redan uppträtt, men tekniken och förutsättningarna finns redan idag. Jag hörde (när jag var ganska ung) även om "ett märke i pannan eller på handen" som alla var tvungna att bära för att kunna röra sig fritt, handla i affärerna, ta sig fram i samhället - och även detta är idag tekniskt möjligt i form av kontokort, inloggningar, dörrkort, chip, irisinloggning, fingeravtrycksinloggning, GPS-sändare, spionflugor, och en hel massa annat som finns på marknaden. Runt omkring oss, just nu, just där du är. 

Kontrollsamhället är här. Arbetsgivare kollar Facebooksidor och Instagram innan de anställer någon. Du kollas upp. Det finns tjänster på nätet där du mot en låg kostnad kan få upplysningar om folks inkomster, betalningsanmärkningar och födelsedagar (det sista helt gratis) m.m. Storebror ser dig. Jag känner flera personer som känner sig väldigt illa till mods när de tänker på allt detta. Det är som att de känner sig bevakade, kanske är det en förstärkning av det som kallas "överjaget" hos dem. Mer och mer förstår jag vikten av att vara trygg i sig själv och på ett personligt plan sätta sina gränser och inte på alla områden vara gränslös, utan bevara sin egen integritet.

Svinen grymtar vidare och rotar omkring. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar