torsdag 9 juli 2015

Cynism eller glädje


Henri J M Nouwen skriver i sin bok  "Att komma hem":

"Själv tycker jag att det är förunderligt att varje dag upptäcka den oerhörda skillnaden mellan cynism och glädje. Cynikern söker mörkret var de än går. De pekar alltid ut eventuella faror, orena motiv och dolda intriger. De kallar tilliten naiv, omtanken romantisk och förlåtelsen sentimental. De fnyser åt entusiasmen, hånar den andliga ivern och föraktar den karismatiska glöden. De anser sig själva vara realister som ser verkligheten som den är och som inte låter sig luras av "verklighetsflykt"...

[...]

Människor som lärt känna glädjen förnekar inte mörkret, men väljer att inte leva i det. De håller fast vid att ljuset som lyser i mörkret är mer pålitligt än mörkret självt och att en liten gnutta ljus kan skingra ett stort mörker. De pekar ut ljusglimtar här och där för varandra...

[...]

De upptäcker att det finns människor som läker varandras sår, förlåter oförrätter, delar med sig av det de äger, odlar gemenskapen, gläds över de gåvor de fått...

[...]

Varje stund, varje dag har jag möjlighet att välja mellan cynism och glädje. Varje tanke kan vara cynisk eller fylld av glädje. Varje ord jag uttalar kan vara cyniskt eller fyllt av glädje. Varje handling kan vara cynsik eller fylld av glädje. Jag blir alltmer medveten om alla dessa val som jag kan göra och jag upptäcker mer och mer att varje gång jag väljer glädjen så uppenbaras mer glädje och fler anledningar att göra livet till en verklig glädjefest...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar