onsdag 1 januari 2020

Att flöda över


Mitt hjärta flödar över av vackra ord,
jag säger:
Min sång gäller en konung.
Min tunga är en snabb
skrivares penna.
Du är den skönaste
bland människors barn,
nåd är utgjuten över dina läppar.
(Ps. 45)

Vilken förmån det är att kunna säga som psalmisten, att hjärtat flödar över av vackra ord. Det finns många som flödar över av onda och elaka ord. Twitterflöden och FB-flöden talar sitt tydliga språk, och de inlägg som kommenteras mest är de inlägg som är negativa och som sprids som en präriebrand - typ den i Australien för närvarande - över hela världen. På nolltid. Det hjärtat är fullt av, talar munnen, säger den Vise i Boken.

Att våra hjärtan är fyllda av det negativa eller det positiva, beror till mångt och mycket på personliga val som vi gör. Gång på gång ställs vi vid vägskälen, även så denna nyårsdag, där vi kan välja det som fyller vårt inre med sköna ord, skönhet, optimism, positiv realism och förundran över livet. Vi kan också välja det motsatta, men det lämnar jag därhän. Det finns alltför många som ägnar sig åt det motsatta, det negativa. Jag vill försöka - so help med God - att fokusera på det positiva och upplyftande. Låta mitt hjärta och min mun flöda över av sköna ord, av dikter och sånger. Och ett givet tema i dessa sånger och dikter är Han som är den skönaste. Han som vill oss väl och ser oss, och Han vars läppar nåden är utgjuten över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar