fredag 5 februari 2021

Tretton minus

Tretton minusgrader i luften.

Skönt med dieselvärmare som bjuder in till en varm bil
klockan 6.25 när jag börjar köra mot jobbet.
Värmen övervinner kylan.
För säkerhets skull har alltid
mössa och vantar liggande i bilen
på vintern, ifall jag blir sittande i någon
driva i väntan på hjälp.
Det är onödigt att frysa ihjäl.
Värmen finns även här på mitt kontor
i mitt rum, det är skönt att sitta här och
ula en stund (som min mamma brukade säga),
smutta lite på kaffet, vakna stillsamt och varligt.
Jag såg Polen-färjan ute på redden,
den var på väg in till hamnen på Verkö i
gryningen,
bakom den en fond, en aning av morgonrodnad, borta
över öarna i öster: Tjurkö, Sturkö, Senoren.
Havet helt stilla, hållen i ett vintrigt järngrepp
men den stora båten gled sakta förbi och in i
den säkra hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar