Viktiga tankar från Owe Wikström, i boken Ikonen i fickan:
1600-talsfilosofen Pascal beskriver den centrifugala och centripetala rörelsen. Arbetsnarkomanen har ett sätt att distansera sig från sig själv - han anträder aldrig resan inåt. Han är till slut så jagad av yttre stimuli - han slängs bort från sig själv - att den inåtgående rörelsen och uppmärksammandet av mjuka intryck aldrig får en chans.
Genom att förbereda, färdas - och sedan minnas sin resa - blir man synlig, slipper försvinna i mellanmjölkens vaga landskap. Fartvinden gör att tillvaron är påtaglig, den känns. Kanske är de djupt ambivalenta till att deras egna vuxenpoäng långsamt växer.
Ju mer människan inser att hennes eget liv är förbiilande och kort, att tiden är förvirrad, desto viktigare blir det att regelbundet förbinda sig med platser där det Heliga har manifesterat sig. Pilgrimen söker sig mot orter som är mättade med ett högre VARA.
(intressant är att ordet religion går tillbaka till religiere, som betyder foga samman, föra ihop)
En annan metafor rör människans behov av att vara sedd, bekräftad, efterlängtad. Det hebreiska ordet för blick - ajin - betyder samtidigt källa. Och jag tänker åter på den ikons blick som jag bär med mig i fickan. Hur långt man än färdas kan man aldrig resa ifrån sig själv. Samtidigt, i närheten av ikonen är man alltid i närheten av sig själv, bekräftad av “den andres blick”. Eller - med en annan symbol - man kan dricka sig otörstig vid livets källa. *
Tomas Tranströmer kallar det inre i oss för “inomhuset”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar