måndag 25 juli 2016

Heta ord (9, 10). Frimodighet. Försagdhet.

Frimodighet är motsatsen till försagdhet. Att vara fri och modig. Att stå fri från allas uppfattningar om mig och handla utifrån det. Att vara modig så att jag vågar göra det.

Frimodighet har med sig stor lön (står det i Boken).

Och lön tror jag är i betydelsen följd, resultat, frukt, konsekvens. Att vara fri och modig ger positiva konsekvenser. Så är det. Att vara försagd, det är att misstro sig själv om allting. Sin förmåga, sitt värde, sitt existensberättigande. En period av mitt liv åkte jag buss från en och samma busshållplats under många års tid. Till samma hållplats kom ofta en tjej, sedermera blev tjejen kvinna, och när hon kom, sa jag alltid “hej” och hon kontrade med samma ord, men blicken var fäst vid asfalten 1,5 meter ned. Snabbt som ögat tittade hon upp, sa “hej”, och sen blixtsnabbt ned med blicken i gatan. Jag tyckte synd om henne. Så förkrympt. Så orolig i blicken. Så nedslagen i sin person. Så ofri. Så låst. Jag kände henne inte, och har ingen aning om var hon finns idag. Hoppas att det har lossnat inom henne. Hon utandades försagdhet, instängdhet och orolighet. Vad är personlighet, vad är arv och gener, vad är uppfostran, vad är bemötande, vilken är föräldrarnas roll i det hela?

Frimodighet har med sig stor lön.

Frimodighet öppnar dörrar och möjligheter. Frimodighet öppnar våra ögon och vår blick mot omvärlden. Frimodighet skapar en rak rygg. Frimodighet gör att andra också vågar. Frimodighet att våga tro på möjligheter istället för att se alla omöjligheter denna underbara sommardag. Din frimodighet ger andra en chans att se sina egna möjligheter och att de inte behöver stänga sig inne i sin egen lilla förkrympta världsbild. Världen och tillvaron är större än dina och mina begränsningar.

Frimodighet har med sig stor lön.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar