söndag 4 augusti 2013

Allt blir bara skit

Det har varit Hamnfest i Karlskrona denna helg. Massor med folk och båtar och evenemang. Allt ifrån graffitimålning, grillfestande, tävlingar av olika slag, tivoli, kändisuppträdanden - allt för att matcha alla olika åldrar och intressen. En trivsam stämning på stan helt enkelt, ackompanjerat med sol, blå himmel, varm bris och 28-gradig värme! En folkfest.

Jag hade min kamera med mig och försökte få någon bild på Electric Banana Band på stora scenen på torget. Det gick så där. Jag lyckades föreviga Janne Schaffer, Trazan och Banarne på storbildsduken i alla fall, och fick höra några av deras låtar, bl.a. en låt om batterier och återvinning. EBB har hållit på länge, väldigt länge. Sen 70- eller 80-talet? Gick sen ner och såg skejtare köra på sin ramp, glasskön som ringlade sig lång, ett överfullt McDonalds och busshållplatsen där säkert hundra personer stod och väntade på sina bussar. Jag hörde musik någonstans, så jag gick vidare in i Hoglands Park. Människor hade slagit sig ner i gröngräset och alla var vända mot scenen där ett band spelade. Första låten var ganska positiv, men så annonserade sångaren - en ung kille - nästa låt, som skulle vara deras finallåt för kvällen. När de sen rockade loss och kom till refrängen, tog jag min bild och lyssnade noga. Refrängen återkom åtminstone 20 gånger innan jag hunnit så långt bort att jag inte hörde den längre.

Sången hette - och refrängen löd - "Allt blir bara skit". Detta budskap trummades, spelades och sjöngs ut gång på gång till alla solbrända och semesterglada lyssnare i parken. Allt blir bara skit. Det kändes så där att lämna den annars uppsluppna stämningen i parken och stan med de orden klingande inom mig. Allt blir bara skit. Tråkigt att unga människor känner så och skriver låtar med det budskapet. Synd att det blivit så. Jag skulle önska dem och alla andra denna dag en annan låt, med ett annat budskap och en annan framkomlig och möjlig väg in i framtiden. En sång om hopp och tro på det godas seger över det onda. Ljusets seger över mörkret. Värmens seger över kylan. Livets seger över döden.

Jag kom hem och hittade ett litet urklipp som jag saxade ur en broschyr jag fick i fredags, där en gammal vän till mig från 80-talet berättade i en intervju vilket hans favoritcitat om framtiden är. Och det är detta citat:

"Hopp är att höra musiken från framtiden. Tro är att våga dansa till den." 
  Det budskapet kändes bättre och mer lockande än tongångarna i parken. Jag önskar dig och alla medlemmarna i bandet i parken hopp och tro idag, även om du känner att allt (eller väldigt mycket) är bara skit. Var det inte Eurythmics med Annie Lennox som sjöng:
Hey, hey, I saved the world today, everybody´s happy now, the bad things gone away, everybody´s happy now, the good things here to stay. Please, let it stay...."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar