fredag 2 augusti 2013

Back home

Soft musik i högtalarna runt omkring mig i lobbyn. Moderna färger och ett stort torg under glastak som bidrar med ljusinsläpp och spännande skuggspel där jag sitter. Människor på väg TILL ett annat land eller HEM från fjärran land. Vuxna som äter en springfrukost och små barn som undrar "undrar varför jag är just här och leker på denna plats med barnböcker, lekmatta och en trähäst". Tonåringar som i det närmaste rör sig som zoombies, nyss uppstigna ur sömndvalans rike. Personalen i lobbyn med riktigt lysande gula tenniströjor med texten "Connect hotel - och sen deras förnamn", alltid leende, serviceinriktade, PÅ, aktiva. Och deras kollegor i köket - klädda i lila tenniströjor. Lite mer loja, sävliga, nästan såsiga (och jag talar då om personerna, inte tröjorna). Jag hör sångare som sjunger på engelska och veijlar för full hals, klockan är 8.44. Från frukostborden hör jag människor lågmält tala med varann på engelska, svenska, ryska, bosniska, franska, tyska, ev. någon dialekt av holländska och italienska.

En stressad man rusade just förbi med blå skjorta och trots den tidiga timmen, svettfläckar på ryggen. Kanske håller han på att missa sitt flyg eller inte fått sitt bagage.

Idag äter vi frukost här och sen packar vi väskorna, bilen och hänger på cykeln på cykelhållaren och styr söderut. Mätta på intryck. Socialt mätta. Den sociala kvoten är för länge sen fylld känns det som. Solen skiner ute från en blå himmel. SMHI:s app utlovar sol, sol, sol idag, kryddat med mild bris och en förväntad temperatur på ca 28 grader. Badsjöar: se upp! 

Skuggbilderna här i hotellobbyn visar mig att där det finns sol, där finns det också skuggor. Skuggorna är t.o.m ett bevis på att det finns sol. Vad tråkigt livet vore utan sol. Och vad intetsägande det vore utan skuggor. Känner mig tacksam och glad för de människor jag träffat under min resa. 

Nu frukost! YES!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar