måndag 12 augusti 2013

Image

Bilderna tagna i Prag
Jag är intresserad av bilder. På engelska images. En bild. One image. Till detta hör även ordet imaginär. När jag söker på ordet imaginär får jag fram följande betydelse: påhittad, inbillad; endast förekommande i någons fantasi.

I modern tid har vi börjat tala om vilken image vi har. Det kan gälla kändisar eller vanligt folk. Alla kan anamma en image, en viss stil, en attityd som man vill bli förknippad med och som man vill att andra ska se när de ser mig eller tänker på mig. Vilken image har du? Vilken image vill du ha?

Ibland ljuger bilder. Man skulle kunna säga: ibland ljuger en image. Det är inte alltid en image stämmer överens med det övriga hos en person, lika lite som det som syns på bilden alltid stämmer med verkligheten. Bilden - eller imagen - kan vara enbart ett utanpåverk, utan matchning bakom orden.

Jag hörde en liten berättelse om hur någon under en valrörelse stod och läste en valaffisch från något parti där det utlovades guld och gröna skogar. Affischen var i klatschiga, moderna färger och även en bildskön partifunktionär fanns med till höger på affischtavlan. När betraktaren bytte position lite åt ena hållet, såg han baksidan av affischen (imagen) och där fanns allsköns sopor, illaluktande papperspåsar, hundbajs och brännässlor. Det visade sig också senare - när det partiet funnit valet - att vallöftena bara var en image, baksidan och uppfyllelsen av löftena liknade mest av allt baksidan av valaffischen därute i verkligheten.

Det jag undrar över är om det är möjligt att leva sitt liv så att min image och mitt inre stämmer överens. Borde inte det vara det mest ärliga och det allra mest hållbara? Att jag inte marknadsför något utåt som inte stämmer med det inre. Att det finns harmoni och äkthet i livet. Jag drar mig till minnes fotot i skyltfönstret hos en frisör, med bildtexten: vem vill du vara idag? Precis som om frisyren skulle ändra på någonting... Egentligen.

Imaginär - något som finns endast i fantasin.
Image - vad vill jag marknadsföra?
Bilden - stämmer den?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar