lördag 21 juni 2014

Med världen och all kunskap i fickan

Det är en märklig tanke att all världens kunskap finns med i ens ficka. Och hela världens alla platser kan besökas inom en kort stund. Det kan gälla kunskap om fåglar, fotbolls-VM, politik, bilder på någon historisk person, lyssna på ett känt tal som hölls för 50 år sen, en blomma, ett språkligt begrepp, en stavning, en efterrätts alla ingredienser, ett ords historia, en ort i Finland, hur lång Pirlo i franska fotbolls-VM-laget är, hur mycket ett blåbär väger, hur myror parar sig, hur man tillverkar såpbubblevatten, hur man kan göra en enkel webbsida, Ernest Hemingways mellannamn, var staden Salvador i Brasilien ligger och hur många människor som bor där eller hur många engelsmän det bor i Rio. Allt möjligt, mellan himmel och jord. Och även det som finns i himlen och ovanför och under jorden. Allt! Och allt detta ryms i min ficka. I en smartphone, t.ex. min Iphone. När som helst, var som helst kan jag få fram det jag behöver veta. Och behöver jag göra ett bankärende eller få kontakt med någon whereever, så går det också. I detta nu. Jag inser den enorma hjälpen jag har av Internet när jag är mitt inne i Dan Browns bok Inferno, med all arkitektur, historia, bilder, konstnärer, orter och ortnamn, Dante Alighieri - allt som nämns i denna fullspäckade bok och i annan litteratur eller sånt som dyker upp i TV-rutan under sändning. Jag kan snabbt få mer kunskap som förklarar det som avhandlas och passeras. Fascinerande! Dante Alighieri förresten, var poeten som skrev sitt mäktiga epos Den gudomliga komedin i Florens på 1300-talet. En berättelse som påverkat miljontals människor under historien och deras syn på livet efter detta.

Man kan måla upp allt obehagligt med denna snabba kanal av info och kommunikation. Men man kan också se vilka möjligheter som öppnar sig. Jag såg en bild för några dagar sen - på nätet - hur två personer sitter på samma buss och tittar ut åt varsitt håll i bussen. Den ena ser bara en svart bergvägg och oroväckande stenar och andra bekymmer längs vägen och den andra ser åt andra hållet och ser en enormt majestätisk utsikt, en underbar dal, alptoppar, grönska, en flod med friskt och levande vatten - och bildtexten löd ungefär: “vad man ser beror på åt vilket håll man vänder sig”. Det gäller även den moderna tekniken. Alla som är realister inser farorna och bedrägligheterna med Internet, javisst! Och alla som är realister inser även möjligheterna. Och sen är det frågan vilket förhållningssätt vi väljer. Att gå miste om rikedomarna eller att upptäcka dem och göra något bra av dem.

Jag väljer det senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar