tisdag 24 juni 2014

Världens största idrottsfest

Fotbolls-VM pågår just nu i Brasilien. Ett fotbollsälskande land med ett fotbollsälskande folk. Miljontals människor bänkar sig varje dag framför TV-rutan för att följa matcherna, liret, jublet, buropen, se stjärnorna, se domarmissarna, se frisparkar, straffar och hörnor, se misslyckade passningar och bländande framspelningar och löpningar i djupet. Hela världens alla blickar är riktade mot Brasilien, sambarytmernas förlovade land. Jag gillar också fotboll, sen jag var barn. Jag har stora problem med att låta bli en fotboll eller en innebandyboll om jag får syn på en utmed vägen jag går. Det är något som finns nedlagt  i mig. Det bara är så.

Fotboll är världens största idrott, sett till antalet utövare. Från de allra minsta knattarna som knappt når upp till flaggan på hörnstolparna till de spelare som spelar i Europas proffsklubbar, via gärdsgårdsserierna ute i alla småbyar och orter i alla länder. Jag tänker på anrika (och superrika) klubbar som Juventus, Barcelona, Everton, Liverpool, Chelsea, Feyenoord, Milan, Dortmund, Bayern München, Madrid, Paris Saint-Germaine, Young Boys och många, många fler. Någon sa till mig att Dortmund i  Tyskland har det högsta snittet av åskådare på sina hemmamatcher, ca. 55.000 personer/match! Imponerande. Lägg då till resten av  storklubbarna i Tyskland, Holland, England, Italien, Spanien, Frankrike, Ryssland, Skandinavien - och i hela resten av världen! Och jag inser att fotbollsarenorna runt om i hela världen varje vecka populeras av miljontals personer. Och de allra flesta köper biljetter för många  hundra kronor varje gång. Det är en enorm folkrörelse som i alla tider varit på fötter för att se 44 fötter dribbla, passa och skjuta en läderkula till varandra och sen helst få in den mellan  två höga vertikala stolpar och en horisontell överliggare för att sedan ha förmånen  att kunna höja armarna i en härlig glädjedans, gärna ihop med lagkamraterna och hörnflaggan.

Igår såg jag Brasilien slå Kamerun med 4-1 efter uppvisning av deras lilla storstjärna Neymar, Otroligt skicklig med bollen. Alla undrar om han  är Pelés, Ronaldos och Beckhams efterträdare som Den Störste genom tiderna. Det får framtiden utvisa. Det var verklig folkfest och idrottsfest och spelglädje. Ser fram emot fortsättningen.

Hoppas brassarna vinner alltihop. Det skulle vara roligt! Vi får se 13 juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar